Det er ikke altid at man selv får lov til at bestemme, hvilket spil man gerne vil spille. Faktisk kan man opleve, at det bliver besluttet for en af ens venner, og sjovt nok er dette ikke nødvendigvis en dårlig ting. Sådan blev min introduktion til Mass Effect. En af mine venner havde spillet alle 3 spil i serien, og efter at han over en længere periode, havde sagt "Få spillet Mass Effect" hvergang vi talte samme, så endte det med at han tog sagen, i egen hånd. Han kom på besøg kort for min fødselsdag, og smed hele serien i hovedet på mig, som en fødselsdagsgave. Kortsagt jeg følte mig forpligtet til at spille spillet.
Mass Effect
- Udvikler: Bioware
- Udgiver: Electronic Arts
- År: 2008
- Type: RPG
- Platform: Xbox 360 | PC | PS3
Anmeldelse
Førstehånds indtryk af Mass Effect
Mit første indtryk af dette Sci Fi RPG, var at Bioware havde lavet et rigtigt gennemført spil, hvor de havde formået både at lægge sjæl, hjerte og teknik ind i spillet. Faktisk syntes jeg, at der ofte er en af disse elementer der mangler i modern spil. Typisk er det hjertet eller sjælen der mangler, hvilket resultere i at man egentligt er ligeglad med historien og de personer man møde rundt om i spillet. Et eksempel på et spil der mangler sjæl er: "World of Warcraft". Men Mass Effect havde hele pakken. Et stort univers, en gennemtænkt verden hvor der var kælet for detaljerne både på grafik og historie siden. Men selvom spillet havde den flotte præsentation, følte jeg at Bioware, måske havde gang i en genre, hvor de ikke havde så meget erfaring. Så vidt som jeg ved er Mass Effect Bioware's første forsøg på at lave et 3RD Person Action RPG. Alt andet de har lavet har været traditionelle rollespil, som de jo har tons af erfaring med. Tænk "Neverwinter Nights". Men jeg lagde forventningerne og frygten til side og hoppe nådesløst ind i spillet, for at se om jeg kunne være heldig at blive opslugt af det.
Historien I Mass Effect
Jeg vil helst ikke afslører historien i Mass Effect. Men det jeg kan sige er, at hvis man ser på den overordnet, er den ikke så meget forskellig fra de historier der blev fortalt i RPG'er fra 80er og 90erne. I en nødeskal er den simplificerede udgave af historien følgende: En helt bliver skabt, hvorefter han/hun straks bliver kastet ud i et plot, hvor helten er den eneste som kan frelse universet fra en næsten uundgåelig undergang. Der selvfølgelig meget mere indhold i historien i Mass Effect, end bare at besejre den store stykke ulv og derefter leve hyggeligt for evigt derefter. Men hvis man skal koge ned, uden at afslører noget som helst, så er overstående linje meget passende.
Mass Effect Spillet
Mass Effect er som jeg tidligere har nævnt en Sci-Fi RPG, og som et typisk RPG starter spillet med at du skal lave din karakter. Når du starter skal du vælge mellem om Shepard er mand eller kvinde. Derefter skal du vælge hvilken baggrund Shepard har og hvilken class han/hun er. Hver class giver dig adgang til forskellige abilities og våben. Shepard kan vælge mellem følgende Classes:
- Adept: Dette er Mass Effect's Magikere. Denne class kan ikke benytte særligt mange våben, de er begrænset til kun at have adgang til pistol og light armor. De har tilgengæld adgang til en hel del forskellige egenskaber som kan skade og pacificere fjender, samt forbedre deres eget forsvar.
- Soldier: Soldiers har adgang til alle våben og armor. Kort sagt den perfekte kriger.
- Engineer: Ligesom Adepten har denne class kun adgang til pistol og light armor. Engineers er dog ikke så agressive i deres evner som Adept, deres abilities er bedst som support evner, da de kan få AI'er til at gå bersærk, eller de påføre massiv skade til fjenders skjold.
- Vanguard: En kombination af en Adept og en Soldier, har flere våden muligheder end en adept og mulighed for bedre armor. Dog har Vanguard adgang til færre abilities.
- Sentinel: Sentinels er en kombination af en Adept og en Engineer.
- Infiltrator: Denne er en kombination af en engineer go en soldier.
De forskellige classes som det kan ses minder meget om de forskellige basis classes man ser i andre RPG hvad enten det er fantast, nutid eller fremtid. Men det er egentligt heller ikke de forskellige classes der gør character creation interessant. Når du vælger at lave en anden character end standard, starter det med at der sker en database fejl, hvorefter du får besked om at genopbygge data. Denne lille detalje er ikke noget som er bane brydende, men det er nok til at man får et ekstra lille element af indlevelse i stedet for bare at kører gennem det sædvanlige med navn, class, skills etc.
Grafik og Lyd I Mass Effect
Grafikken I Mass Effect er flot. De forskellige mission områder er en visuel nydelse at rende rundt i. Specielt syntes jeg at the citidal hvor spillet cirka 1 halvdel forgår er specielt flot og meget varieret. Dog er der nogle elementer af spillet hvor jeg var en smule skuffet over den grafiske præsentation. Mange af de side missioner som man løber ind i benytter genbrugte maps, så teknisk set hvis du har haft spillet en af disse maps kender du dem alle. Jeg menes der var 3 Research base, Mine, og spaceship. Alle de side missioner hvor du skal ind og udforske disse steder, er strukturen præcist ens og de ligner alle hinanden. Så har du set en har du set dem alle. Et andet element som grafisk også er pænt uinteressant er de forskellige planeter du kan kører rundt på. Disse planter er ikke andet end forskellige versioner af bjerglandskaber og de er rippet for enhver form for vegetation. Men selvom spillet har disse halv kedelige grafikske elementer, bliver spillet stadigvæk ikke kedeligt fordi der mange spændende ting at finde både på plante og på baserne.
På lyden siden er spillet også i top, musikken tilføjer spillet den helt rigtige stemning og jeg oplevede ikke et eneste sted hvor jeg følte at musikken ikke passede ind. Det samme gør sig også gældende for voice acting'en. Den er kortsagt helt i top, og det hjælper ekstremt meget på indlevelsesevnen at man hører Shepard snakke. Jeg vil dog anbefale potientielle spillere at man vælger den kvindelige Shepard siden Jennifer Hale, som lægger stemme til den kvindelige del efter min mening gør det bedre end Mark Meer som lægger stemme til den mandlige udgave.
Andre små irriterende elementer og min mening om Mass Effect som helhed
Mass Effect har nogle enkelte gameplay elementer som er irriterende, 1 af disse er kamp. Nogle gang kan spillets auto cover funktion godt være lettere belastende, især når man løbe rundt mellem kasser og vægge. Her oplever man indimellem at Shepard tager cover bag en kasse selvom det ikke er det man ønsker.
Mass Effect DLC
Udgaven af Mass Effect som jeg havde fået indeholdte de 2 DLC'er der er lavet til Mass Effect. Pinnical Station og Asteroid x57. Af disse 2 dlc'er fandt jeg at Asteroid x57 var den mest interessante, da den indeholdte en meget lang del historie og et par moralske dilemmaer undervejs. Jeg fik aldrig testet om asteroiden nogensinde ville kunne ramme planeten hvis man var al for langsom til at løses denne quest. Jeg tvivler meget, men det er noget jeg vil teste hvis jeg spiller Mass Effect igen på et senere tidspunkt.
Billeder
Video
Mass Effect Trailer