Anmeldelse af The Legend of Zelda: Four Swords Anniversary Edition

Nintendo's lange Zelda Serie har altid været populær og jeg tror ikke der findes et Zelda spil fra Nintendo der har fået dårlige anmeldelser og selvom der måske skulle findes et eller 2 så er Zelda spil så populære at nogle faktisk går så langt som at købe Nintendo's nyeste konsol bare for at kunne spille det sidst nyeste Zelda spil. Da Zelda fyldte 25 år i 2011, udgav Nintendo The Legend of Zelda: Four Swords Anniversary Edition. Dette spil kunne hentes gratis til 3DS og DSi indtil 20/02-2012 hvor det blev fjernet fra eshoppen.

The Legend of Zelda: Four Swords Anniversary Edition

• Udvikler: GREZZO
  • Udgiver: Nintendo
  • År: 2011
  • Type: Action
  • Platform: DSi Ware

Anmeldelse

Hvad er specielt ved The Legend of Zelda: Four Swords

Hvis man har prøvet et Zelda spil så ved man lidt hvad man skal forvente og man kunne være tilbøjelig til at tror at Four Swords ville tilbyde samme fantastiske lange action eventyr som er tilfældet med de resterende spil i serien. Dette er dog ikke tilfældet. Legend of Zelda: Four Swords Anniversary Edition er et multiplayer spil, hvor op til 4 spillere kan hjælpe hinanden med at gennemføre spillets baner, og nu siger jeg baner fordi i modsætning til et normalt Zelda spil er Four Swords opbygget i forskellige levels som svarer lidt til store Dungeons fra de oprindelige Zelda spil. Der er altså ikke de helt stor adventure elementer i Zelda Four Swords. Om ovenstående kun gør sig gældende for Anniversary Edition ved jeg ikke men den første udgave af Four Swords blev oprindelig udgivet sammen med A Link to the Past, og havde gameplay i stil med nævnte spil dog bare i multiplayer. Nogle år efter blev der udgivet Four Swords Adventure til GameCube som fortsatte den simple historie fra den oprindelige Four Swords, og også krævede multiplayer.

Historien i Zelda: Four Swords

Selv om der ikke er meget historie i Four Swords er der dog et simpelt plot som cirka lyder som dette: Den Onde og kraftfulde vind trold mand Vaati har længe haft hans livskraft bundet i det magiske sværd "Four Swords". Men sejlet som binder ham til sværdet er blevet sværgere og da Zelda og Link tager ud for at inspicere sværdet, lykkes det Vaati at kidnappe prinsessen. Det er nu op til Link at redde hende og dette kan kun gøres med sværdet. Da Link tager sværdet splittes han til 4 personer, som alle er nød til at gå imod Vaati. Selvom historien er banal, simple og ikke udvikler sig mens man spiller, er det faktisk den perfekte historie til et mulitplayer co-op Zelda spil.

Hvordan er det at spille Zelda: Four Swords

Spillet indeholder både en multiplayer del og en single player del. Den eneste forskel på disse 2 dele af spillet er at det ene spiller du selv og det andet spiller du sammen med andre via en lokal trådløs forbindelse.

En Boss Fight

En Boss Fight

Som sagt er man nødsaget til at redder prinsesse Zelda fra Vaati vind magikeren, men før man kan få adgang til hans palace, skal man igennem 3 forskellige baner eller levels. I hver af disse, skal man løse forskellige puzzles, og  samle nok rupees til at feen ved banes slutning opfatter en som en helt og udlevere en nøglen til vaati's palace. Når man har samlet alle 3 nøgler, kan man komme ind på palacet og til sidst stå ansigt til ansigt med Vaati og forhåbentligt nakke ham. Følgende baner som er og kan bliver tilgængelig i spillet er:

• Chambers of Insight
  • * Sea of Trees
  • * Talus Cave
  • * Death Mountain
  • Vaati's Palace
  • **Realm of Memories
  • **Hero's Trail

* I disse baner kan du få udleveret en nøgle som kan give dig adgang til Vaati's Palace. ** Disse baner er bonus baner som kan unlockes Chamber of Insight er en tutorial bane, som undervejs lærer alle nye spillere, om de forksellige spil mekanikker og hvordan og hvorledes nogle af de specielle fjender bekæmpes og gåder løses. Banerne med * består hver af 2 levels og en boss fight, efter hvilken du vil få udleveret en nøgle hvis du har samlet nok rupees. Der kan samles op til 3 forskellige typer af nøgler i spillet og hver af disse repræsentere en sværhedsgrad (sølv, gul, hero), kig under hints sektionen hvis du vil vide hvor mange rupees du cirka skal have for at få hver nøgle type. Vaati's Palace er slut banen i historien og består som de andre af 3 levels. 2 normale og en boss fight. For hvert nøgle sæt man samler for man mulighed for at unlocke en nye af de 3 dører der er ind til Vaati's Palace. Hver dør har sin egen sværhedsgard. Det gælder for både standard banerne og Vaati's Palace at de 2 første levels er mere eller mindre random genereret og derfor giver det god variation at spille banerne igen senere da der kan være andre ting der skal udføres, for at når frem til den slut lige boss fight. De sidste 2 baner som er Realm of Memories, og Hero's Trail er unlocables. Relam of Memories, giver adgang til 3 forskellige baner bestående af 3 levels. hver bane med et lyd og grafik tema baseret på en gammel konsol / håndhold. Der er Gameboy Advanced, Gameboy og NES. Når du har gennemført den først unlocker du den næste dør også videre. Heroe's Trail. Denne fungere på samme måde som Realm of Memories, det er bare nogle andre levels og sværhedsgraden er oppet markant. Spillet er primært fokuseret på action og puzzels som skal løses både ved team work, eller brug af begge Zelda figurer. Disse puzzles er oftest sjove og kombinationen af action og puzzels gør spillet pænt vanedannende. Det er faktisk et de spil jeg har prøvet der har passet bedst til at blive spillet på en håndholdt. Det er sjovt, der er ikke nogen lang historie, man skal hold styr på og derfor gør det ikke noget man stopper midt i et spil. Banerne er desuden korte, og går man ikke alt for detaljeret, til værks kan man sagtens gennemføre en bane og få en nøgle på 15 minutter eller hurtigere. Jeg præsterede faktisk, at gennemføre spillet med både sølv og guld nøglen, plus at gennemføre Hero's Trail og Realm of Memories, før jeg måtte ty til noget andet at spille bare for at få noget variation. Så ja jeg mener at dette spil er sjovt, og et man bliver ved med at komme tilbage til det, selv i single player bare lige for, at se om man ikke skulle kunne klarer den her irriterende boss nu.

Konklution om The Legend of Zelda: Four Swords Anniversary Edition

Et super hyggerligt spil som man sagtens kan tage op igen og igen når man lige skal slå en 20 minutters tid ihjel eller ligende. Til dem der ikke har fået det hente, desværre i kommer ikke til at spille det foreløbigt. Nintendo har fjernet spillet fra eShoppen og det syntes jeg er en skam. Spillet er underholdende og sjovt og jeg er næsten sikker på at hvis Nintendo have lavet en betalings udgave af dette Zelda spil så ville det også blive købt både til 3DS'eren og DSI'eren. Men af en eller anden årsag har Nintendo valgt at det ikke skulle være tilfældet og det syntes jeg både er dumt og en smule unfair for dem der missede muligheden og måske gerne vil betale for en udgave af spillet.

Billeder

Hjælp der er 4 af migEn Stor Sten Kan Løftes af 2Single Player SvømningMan skal Samarbejde om Tingene

Video

Hints

Hvor Mange Rupees skal jeg bruge

• Sølv Nøglen: For at få denne nøgle skal du minimum har samlet 1000 rupees på den individuelle banes 3 levels
  • Guld Nøglen: Denne kræver at du får samlet 3000 Rupees på hver individuel bane
  • Hero Nøgle: Denne er sværd og kræver 5000 rupees på hver individuel bane. Det skal siges til denne at forsøger man at nå den skal man vide at det nok bliver nødvendigt at farme Monstre of at få rupees nok. Yderligere note: Du kan ikke få Hero's Key hvis du ikke allerede har fået både Guld og Sølv nøglen.